Skip to main content

Digital Marketing and Measurement Model voor e-commerce

Op internet is alles meetbaar. Dat lijkt een zege. Maar ondertussen verdrinkt menig organisatie in de data.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als online marketeer, e-commercemanager of directeur wil je dat data inzichten biedt om je prestaties te verbeteren. Om data te laten werken voor je webwinkel of e-commercebedrijf, ben ik geïnspireerd door Digital Marketing and Measurement Model van Avinash Kaushik.

Voor zowel website als campagnes slaat dit model de brug tussen doelstellingen, meetbare doelen en te behalen resultaten.

Het Digital Marketing & Measurement Model is opgebouwd uit 5 stappen.

1. Identificeer je business doelstellingen
Stel jezelf de vraag waarom de website of campagne bestaat. Ongetwijfeld is dit de belangrijkste vraag, waarmee de kwaliteit van je model valt of staat.

In het onderstaande voorbeeld neem ik een webwinkel.

D3m-1

2. Doelen bepalen
Bepaal bij iedere business doelstelling een doel voor je website of campagne. Een doel is een specifieke strategie om je business doelstellingen te realiseren.

Om de doelstelling naamsbekendheid ‘handen en voeten’ te geven, stel je je als doel dat de website nieuwe klanten werft. Om meer verkopen te realiseren, is een hoger conversiepercentage, meer herhaalaankopen en hoger orderbedrag nodig.

D3m-2

3. Bijbehorende KPI’s vaststellen

De Key Perfomance Indicators (KPI’s) maken de overstap van marketing naar analytics. De KPI’s vertellen je om welke gegevens het in web analytics draait. De uitdaging is om voldoende lef te hebben en KPI’s te kiezen die succes en falen echt blootleggen.

KPI’s met lef zijn bijvoorbeeld: waarde van een nieuwsbriefinschrijving (laf = conversie nieuwsbriefinschrijvingen) en conversie (laf = paginaweergaven).

D3m-3

4. Harde targets

Eindelijk ben je aangekomen op het punt waar je in harde cijfers je targets benoemt.

Waarom die cijfers zo belangrijk zijn?

Stel je whitepaper op de site is afgelopen maand 100 keer gedownload. Is 100 veel of weinig? Het benoemen van een getalsmatige target laat het succes of falen zien.

D3m-4

5. Segmenten toepassen

Segmenten zijn deelselecties van je gegevens, bijvoorbeeld een groep mensen (bezoekers uit NL, bezoekers uit BE), verkeersbronnen (Google, LinkedIn), sitegedrag (gebruik zoekfunctie) en resultaten (gemiddeld orderbedrag).

Het opstellen van een Digital Marketing & Measurement Model lijkt veel werk – en dat is het ook. Maar je zult er veel plezier en profijt van hebben.

[ulplocker id=”mvWPb9IDl8XZV9LR”] Download het Digital Marketing & Measurement Model[/ulplocker]