Skip to main content

Waarom je je marketingbudget onmiddellijk moet bevriezen

Social media, display advertising, (on)betaalde zoekmachine- en e-mailmarketing.

Als online marketeer ben je continu je budget over de verschillende kanalen aan het verdelen om meer traffic naar je site te halen.

Maar voordat je verder gaat: haal even rustig adem.

En bevries je marketingbudget totdat je hebt doorgerekend wat deze posting voor jouw website betekent.

Veel online marketeers denken zo: “Als ik meer budget stop in mijn rendabele marketingkanalen, dan stijgen mijn verkoopcijfers.” En omdat deze redenering helemaal waar is, lijkt alles goed te gaan.

Software bedrijf Adobe doet jaarlijks onderzoek naar hoe online marketeers de koek verdelen. Voor het tweede jaar op rij blijkt dat marketeers bovenal geld uitgeven aan het binnenhalen van bezoekers en klanten op de site. Voor conversie-optimalisatie blijft slechts 5% over. V-i-j-f p-r-o-c-e-n-t.

Bekijk deze grafiek eens uit het meest recente Adobe-rapport.

Schermafbeelding 2015-02-20 om 15.23.23

En dan deze.

Schermafbeelding 2015-02-20 om 15.25.13

Zou er dan toch een relatie zijn tussen een groter optimalisatiebudget en hogere conversie?

Conversie-optimalisatie vs. AdWords

Om het verschil duidelijk te maken tussen een marketingeuro uitgeven aan verkeer naar je website en conversie, zijn de onderstaande vereenvoudigde voorbeelden.

Betalen voor verkeer
AdWords-budget: €1.000 per maand
Bezoekers: 3.000
Conversiewaarde: €70
Conversiepercentage: 3%

In dit eerste scenario is de opbrengst 90 conversies x €70 = €6.300 (Return on Investment: €5.300)

Betalen voor verkeer + optimalisatie
AdWords-budget: €1.000 per maand
Optimalisatiebudget: €500
Bezoekers: 3.000
Conversiewaarde: €70
Conversiepercentage: 3,3%

In scenario 2 is de opbrengst 101 conversies x €70 = €7.070 (RoI: €5.570)

Conclusie: RoI stijgt (€5.570 – €5.300 =) €270

Maar….

De maand(en) daarop vervallen optimalisatiekosten én blijft het conversiepercentage gelijk.
AdWords-budget: €1.000 per maand
Optimalisatiebudget: €0
Bezoekers: 3.000
Conversiewaarde: €70
Conversiepercentage: 3,3%

De opbrengst is dan €7.070 – €1.000 AdWords = €6.070, oftewel een RoI-stijging van 14,5% t.o.v. scenario 1

Haal nogmaals rustig adem en herbereken de verdeling van jouw online marketingbudget.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0

Your Cart

DEEL DIT BERICHT IN JE NETWERK
Vind je deze blogposting interessant?

Zou je ons een plezier willen doen? En dit bericht willen delen met de mensen in je netwerk? Zij vinden het vast ook interessant.

Bedankt!


Of deel onderaan de pagina
Download het Digital Marketing & Measurement Model
En ontvang maandelijks onze tips
We zullen je e-mailadres nooit aan derden geven
INTERESSANTE BLOGPOSTING?
Deel dit bericht met de mensen in je netwerk.
Zij vinden het vast ook de de moeite waard.

Bedankt!


Of deel onderaan de pagina