Skip to main content

Inhoudsgroepen voor Google Analytics

Opzet & inspiratie voor webwinkels

Als je er geen slim gebruik van maakt, is data eerder een last dan een lust. Inhoudsgroepen (of Content Grouping) in Google Analytics is juist zo’n toepassing die je verzamelde gegevens een bedoeling geven.

Helaas wordt het nog te weinig gebruikt.

In deze blogposting leg ik je uit wat Google Analytics Inhoudsgroepen zijn. En sta ik vooral stil bij wat je er als webwinkel of e-commerce site mee kunt doen.

Inhoudsgroepen is een manier om websitecontent te categoriseren. De opzet is flexibel, zodat je eenvoudig je eigen business rules erin kan verwerken.

Wat leveren Inhoudsgroepen op?

Voordat ik je uitleg hoe je inhoudsgroepen maakt, zal ik je vertellen wat het je oplevert. Stel je hebt een webwinkel in kinderkleding. De hoofdcategorieën bestaan onder andere uit Jongens en Meisjes.

De hoofdcategorie Jongens is onderverdeeld in de subcategorieën:

  • broeken
  • truien
  • jassen

En de categorie Meisjes kent:

  • jurkjes
  • rokjes
  • blouses

Als webwinkelier kun je met Inhoudsgroepen onder andere de volgende analyses maken:

  • het verschil in omzet tussen Jongens en Meisjes kleding
  • het verschil in omzet tussen Meisjes jurken en Meisjes blouses
    •  

      GA-rapport dimensie inhoudsgroep
      In het rapport Gedrag / Site-inhoud kun je Inhoudsgroepen als primaire dimensie kiezen. Zo ontdek je bijvoorbeeld het bounce percentage per (sub)categorie

      Inhoudsgroepen opzetten

      Google analytics inhoudsgroepen makenIn Google Analytics kun je onder Beheer / Weergave Inhoudsgroepen aanmaken.

      Laten we eenvoudig beginnen met onze webwinkel in kinderkleding. Klik op NIEUWE INHOUDSGROEP en geef deze de naam Kleding.

      Maak twee groepen aan, de ene noem je Jongenskleding en de andere Meisjeskleding.

      Op dezelfde wijze werk je de subcategorieën binnen een hoofdcategorie af. Bijvoorbeeld: maak een nieuwe inhoudsgroep aan voor Meisjeskleding en verdeel deze in de groepen jurkjes, rokjes en blouses.

      Je kunt inhoudsgroepen op 3 manieren maken.

      1. Groeperen met trackingcode

      Met deze methode moet er een klein stukje Javascript aan iedere pagina worden toegevoegd. Je (Universal) Analytics code ziet er bijvoorbeeld zo uit:

      ga('create', 'UA-XXXXXXXX-Y', 'example.com');
      ga('set', 'contentGroup5', 'Jongenskleding');
      ga('send', 'pageview');

      Per groep zijn er 5 trackingcodes mogelijk.

      Voordeel: Deze methode is schaalbaar en vergt geen onderhoud. Je kunt deze code zo implementeren dat nieuwe content of contentwijzigingen automatisch worden opgenomen.
      Nadeel: Je hebt hulp nodig van een developer om de code goed te implementeren.

      Goed nieuws: Inhoudsgroepen maakt onderdeel uit van Google Tag Manager 2.

      2. Extracties toevoegen

      De tweede methode om pagina’s bij de juiste inhoudsgroep onder te brengen is extractie. Het idee is dat je op basis van een url, paginatitel of schermnaam een pagina identificeert en omzet naar een contentgroep.

      Stel dat je groepsnaam terugkomt in de paginatitel, zoals:
      Producten: Meisjeskleding

      De term ‘Meisjeskleding’ uit de titel dient dan als groepsnaam.

      Extractiedetails

      Voordeel: Je hoeft niet te coderen.
      Nadeel: Het updaten van content kan betekenen dat je je regulieren expressie moet wijzigen. En dat wordt nogal eens vergeten.

      Enige vaardigheid met reguliere expressies is handig.

      3. Groeperen met definities

      De derde methode is op basis van regels pagina’s categoriseren in een groep.

      Regelsets zijn samen te stellen aan de hand van Pagina-url’s, Pagina-titels en Schermnamen. Staat er bijvoorbeeld ‘Jongenskleding’ in de url, dan maak je de regel:

      Extractie in contentgroepen

      Voordeel: Je hoeft niet te coderen en geen reguliere expressies te maken.
      Nadeel: Het updaten van content betekent, bijvoorbeeld een nieuwe productcategorie gaat voeren, vaak dat je nieuwe regels moet toevoegen. En ook dat wordt nogal eens vergeten.

      Om te onthouden

      Een paar dingen om te onthouden:

      • binnen een inhoudsgroep kun je alle 3 de groeperingsmethoden gebruiken
      • Google houdt een vaste volgorde aan waarin de groeperingsmethoden worden toegepast: 1 trackingcodes, 2 extractie, 3 regels definiëren
      • Inhoudsgroepen kun je niet toepassen op historische data
      • een pagina (of een scherm) kan slechts in 1 groep tegelijk worden ingedeeld

      BONUS: Inhoudsgroepen voor assortimentsfilters

      Menig webwinkel deelt het assortiment niet alleen in (sub)categorieën, maar laat de bezoeker het assortiment ook filteren. Zo kun je bijvoorbeeld in de kinderkleding webwinkel het assortiment verfijnen op:

      • maat
      • prijsklasse
      • seizoen

      Als je zo’n filter toepast, krijg je vaak dit soort url’s:


      meisjeskleding.html#!sorting=12&limit=48&filter-kledingmaat=kleuter-kleding&page=1
      meisjeskleding.html#!sorting=12&limit=48&filter-prijs=10-15euro&page=1
      meisjeskleding.html#!sorting=12&limit=48&filter-seizoen=zomer&page=1

      Door deze filters om te zetten in Inhoudsgroepen, ontdek welke maten meisjeskleding veel wordt bekeken en / of in welke prijsklasse de conversie het hoogste is. Dit is waardevolle informatie.

      Laten we van deze 3 filters inhoudsgroepen maken. Dat gaat zo.

      Maak een nieuwe Inhoudsgroep aan en noem die bijvoorbeeld Product Filters. En voeg de volgende extracties toe:

      /meisjeskleding\.html.*filter-kledingmaat=([^&]+)
      /meisjeskleding\.html.*filter-prijs=([^&]+)
      /meisjeskleding\.html.*filter-seizoen=([^&]+)

      In je rapporten zijn de tot Inhoudsgroepen omgetoverde productfilters als primaire dimensie in te stellen.

      Inhoudsgroepen o.b.v. productfilters

      Url’s bevatten vaak nuttige informatie. Voor de hand ligt de categorie, iets minder voor de hand een productfilter.

      Ik hoop dat deze blogposting je inspireert om met verwondering naar de url’s van je webwinkel te kijken en je af te vragen welke waardevolle informatie die biedt.

       

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0

Your Cart

DEEL DIT BERICHT IN JE NETWERK
Vind je deze blogposting interessant?

Zou je ons een plezier willen doen? En dit bericht willen delen met de mensen in je netwerk? Zij vinden het vast ook interessant.

Bedankt!


Of deel onderaan de pagina
Download het Digital Marketing & Measurement Model
En ontvang maandelijks onze tips
We zullen je e-mailadres nooit aan derden geven
INTERESSANTE BLOGPOSTING?
Deel dit bericht met de mensen in je netwerk.
Zij vinden het vast ook de de moeite waard.

Bedankt!


Of deel onderaan de pagina