Skip to main content

‘Hoezo conversie? Ik verkoop toch niets online’

Ontdek welke conversies er voor jouw site zijn

Herken je deze redenering? Conversie meten heeft alleen zin als je iets verkoopt via je website. Immers zonder verkoop geen conversie en zonder conversie geen verkoop. Dus waarom zou je als niet-webwinkel conversies meten in bijvoorbeeld Google Analytics?

Laat me proberen je in 5 minuten te overtuigen om toch conversies te meten.

Geen doelstellingen op je website? Haal ‘m dan maar offline

Zonder doel, geen succes. Natuurlijk hebben de meeste organisaties doelstellingen voor de website in het achterhoofd. Maar zijn ze ook geformuleerd? En worden bezoekers verleid hun doelen te realiseren?

Twee veelvoorkomende websitedoelstellingen van organisaties:

  1. van bezoekers klanten maken;
  2. bestaande klanten ondersteuning bieden.

Van organisatiedoelen, bezoekersdoelen maken

De eerste uitdaging voor menig organisatie is het vertalen van bedrijfsdoelstellingen naar bezoekersdoelen. Dat vergt inlevingsvermogen naar wensen van de sitebezoekers. En als er dat niet is: onderzoek.

Enkele voorbeelden hoe je van bezoekers klanten maakt:

  • laat bezoekers je producten eenvoudig vergelijken of filteren;
  • gebruik tools die bezoeker helpen een keuze te maken, bijvoorbeeld een rekenmodule;
  • biedt een (gratis!) sample, offerteaanvraag, afsprakenplanner of demoversie aan;
  • geef ze een reden terug te komen, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief.

Enkele voorbeelden voor online klantondersteuning:

  • antwoorden op veelgestelde vragen;
  • pdf’s met howto’s en tips;
  • het maken en delen van gebruikservaringen;
  • een contactformulier.

Bezoekersdoelen vertalen naar conversie

Een conversie is niets anders dan het succesvol afronden van een bezoekersdoel of -gebeurtenis.

Laat ik beginnen met een element dat bijna iedere website heeft: het contactformulier. Een succesvol verzonden vraag is een bezoekersdoel en daarmee een meetbare conversie in Google Analytics.

 

Wil je klanten online ondersteuning bieden, dan zorg je voor een pagina met antwoorden op veelgestelde vragen. Facebook-bezoekers kunnen daarvoor terecht in het helpcentrum.

Op iedere helppagina stelt Facebook de vraag:

Reken er maar op dat Facebook deze feedback precies meet om de kwaliteit van helpcentrum te verbeteren. (In jargon micro conversie genaamd.)

Andere bezoekersdoelen en -gebeurtenissen die zijn te vertalen naar meetbare conversie:

  • inschrijvingen voor een nieuwsbrief;
  • aanvragen van een offerte of gratis sample;
  • downloaden van tips en howto’s en whitepapers;
  • clicks op een ‘Vind ik leuk’- of tweet-knop;

Zo zie je maar: ook al heb je geen webwinkel er zijn altijd doelstellingen en meetbare conversies te vinden. De sport is natuurlijk om je conversies continue te verbeteren.