Skip to main content
weg met het contactformulier

Weg met dat domme contactformulier op je site

Goed. Jouw website heeft dus een contactformulier. Dat lijkt heel logisch. Een bezoeker of klant moet toch contact met je kunnen opnemen, nietwaar?
 

Bovendien bevind je je in goed gezelschap. Ziggo heeft er één, de Bijenkorf en zelfs de Rijksoverheid. Volgens Google zijn er in NL meer dan 50.000 webpagina’s speciaal ingericht voor een contactformulier. Als die websites het allemaal hebben, dan moet het wel goed zijn.
 
Er kleeft echter één grote maar aan. Daar kom ik zo op terug…
(meer…)

Meer lezen

Waarom je je marketingbudget onmiddellijk moet bevriezen

Social media, display advertising, (on)betaalde zoekmachine- en e-mailmarketing.

Als online marketeer ben je continu je budget over de verschillende kanalen aan het verdelen om meer traffic naar je site te halen.

Maar voordat je verder gaat: haal even rustig adem.

En bevries je marketingbudget totdat je hebt doorgerekend wat deze posting voor jouw website betekent.

(meer…)

Meer lezen

7 tips voor beter converterende productbeschrijvingen

Laten we eerlijk zijn. Sommige productbeschrijvingen in webwinkels zijn zo saai, dat je spontaan begint te gapen. Ze gaan niet verder dan:

  • een beschrijving van wat je toch al ziet op de productfoto;
  • een opsomming van de eigenschappen van het product.

Neem bijvoorbeeld deze Brooker Tuniek van wehkamp.nl

 

Brooker Tuniek



Brooker Tuniek
“Deze dames tuniek van Brooker is gemaakt van soepel viscose en heeft een rond model en ronde hals. Door het instikken van de zijnaad worden de losse zijpanden en de korte mouw gevormd. De tuniek heeft voor een tekst print.”

Word jij warm van deze tekst? Nogal droog en feitelijk, vind je ook niet?

(meer…)

Meer lezen

Conversie optimalisatie: prima. Maar staar je niet blind

Conversie optimalisatie is één van de belangrijkste graadmeters voor succes in e-commerce. En als conversie coach ben ik daar blij mee. Want gelukkig lijken de tijden voorbij dat er zonder doel maar wat werd gedaan.

Toch is conversie optimalisatie verre van zaligmakend. In deze blogposting zal ik je uitleggen waarom. En welke interessante alternatieven je hebt.

(meer…)

Meer lezen

Referral spam Google Analytics

Google Analytics referral spam blokkeren en verwijderen

update: Google heeft het probleem van referral spam gedeeltelijk opgelost. Toch blijven er nieuwe referral spams zoals van fix-website-errors.com verschijnen in Google Analytics.

 

Natuurlijk wil je kunnen vertrouwen op je data in Google Analytics. En dan is het verschrikkelijk irritant als partijen bewust jouw gegevens vervuilen. Google Analytics referral spam doet dat.

Op internet verhalen allerlei artikelen over deze spam. Helaas werken de gegeven oplossingen niet (helemaal) voor mij. Daarom deze blogposting die verschillende aanknopingspunten biedt.

In deze posting:

  • Wat is analytics spam?
  • Tips vooraf
  • Soorten referral spam en hoe deze te voorkomen
  • Analytics spam verwijderen uit je rapporten

  • Spam laten verwijderen
  • Update lijst analytics referral spam

(meer…)

Meer lezen

Inhoudsgroepen voor Google Analytics

Opzet & inspiratie voor webwinkels

Als je er geen slim gebruik van maakt, is data eerder een last dan een lust. Inhoudsgroepen (of Content Grouping) in Google Analytics is juist zo’n toepassing die je verzamelde gegevens een bedoeling geven.

Helaas wordt het nog te weinig gebruikt.

In deze blogposting leg ik je uit wat Google Analytics Inhoudsgroepen zijn. En sta ik vooral stil bij wat je er als webwinkel of e-commerce site mee kunt doen.

(meer…)

Meer lezen

Hoe analytics je helpt hopeloos verdwaalde sitebezoekers uit de woestijn te halen

Verdwaal jij ook wel eens? Ik bedoel : online verdwalen? Dat je helemaal de weg kwijt bent op een site en dat je alleen nog maar op het kruisje rechtsboven in je browser kunt klikken?

Eén geruststelling. Je bent niet de enige.

Miljoenen mensen verdwalen dagelijks online en dat doen ze ook op jouw website (en op de mijne).

In deze blogposting duik ik aan de hand van twee voorbeelden in de customer journey die Vodafone- en Avans Hogeschool-bezoekers online maken. Ik laat zien hoe zij de weg kwijtraken. En vertel je hoe je met Google Analytics dwalers kunt opsporen om ze op het juiste pad te zetten.

(meer…)

Meer lezen